Van uraniummijn tot trouwvervoer: de bijzondere reis van een IFA W50
Sommige voertuigen hebben een geschiedenis die leest als een roman. Zo ook de IFA W50 van Pieter Idsardi, een van de deelnemers aan Oldtimer Treffen Dockum 2025. Inmiddels is hij al zes jaar trotse eigenaar van deze Oost-Duitse krachtpatser, maar het verhaal van de truck begint veel eerder: in 1969 om precies te zijn.

“Ik had al een zwak voor dit type vrachtwagen,” vertelt Pieter. “Toen ik hem op Marktplaats tegenkwam, was ik meteen verkocht. Mijn toenmalige vriendin, nu mijn vrouw, moest ik nog wel even overtuigen, maar uiteindelijk hebben we samen de knoop doorgehakt.”
Oorsprong in de uraniummijnen
De IFA W50 rolde in 1969 van de band in het voormalige DDR en begon zijn leven bij de SDAG Wismut: een uraniummijn onder Sovjet-regime. Later werd de mijn overgenomen door de Oost-Duitse staat. In de loop van de jaren '80 kreeg de truck een nieuwe pomp en een vernieuwde 'koffer'.
“Hij is echt een stukje industriële geschiedenis,” legt Pieter uit. “De SDAG Wismut speelde een grote rol in de uraniumwinning voor de Sovjets. Je kunt je haast niet voorstellen dat deze truck daar onderdeel van was.”
Na de sluiting van de mijnen begin jaren '90 kreeg de wagen een tweede leven bij de vrijwillige brandweer van Thürmsdorf. Daar bleef hij actief tot september 2017. Daarna belandde hij op een veiling en werd gekocht door een vriendengroep uit de buurt van Den Bosch. Zij reden hem in één rit vanuit de omgeving van Dresden naar Nederland.
“Die mannen hebben hem echt in één streep opgehaald,” zegt Pieter met een glimlach. “Dat hij op die leeftijd nog zo'n rit aankon, zegt wel iets over de bouwkwaliteit.”
De truck wisselde opnieuw van eigenaar en belandde in Burum, Friesland. Daar werd hij amper gebruikt, tot Pieter hem ontdekte.
Van vrachtwagen naar camper in wording
Sindsdien heeft de W50 een nieuw thuis in Friesland, waar Pieter met veel liefde en geduld aan het voertuig sleutelt. Hij begon aan een camperombouw, waarbij de buitenkant origineel zou blijven en het interieur zou worden aangepast.
“We hebben hem deels gestript met de bedoeling om er een camper van te maken,” vertelt Pieter. “Dat project ligt nu even stil vanwege de kinderen, maar het blijft een droom.”
Toch staat de truck niet stil. Af en toe wordt hij nog gestart voor een ritje door de omgeving, gewoon, voor het oldtimergevoel. En bij bijzondere gelegenheden krijgt hij een prominente rol.
“Voor onze bruiloft mocht hij dienst doen als trouwvervoer. Wel op één voorwaarde: er moest een mooi boeket op de voorkant komen. Nou, dat zag er geweldig uit hoor!”
Techniek & Geschiedenis
Ondanks zijn indrukwekkende historie heeft de vrachtwagen nog geen 10.000 kilometer gereden. Pieter houdt hem in goede conditie, en het is duidelijk dat hij niet alleen een liefhebber, maar ook een bewaarder van geschiedenis is.
IFA staat voor Industrieverband Fahrzeugbau, het overkoepelende merk waaronder alle voertuigen in de DDR vielen, van Trabants en Wartburgs tot brommers en vrachtwagens. De W50 werd meer dan 25 jaar lang geproduceerd in Ludwigsfelde. Deze versie heeft een 6.4 liter viercilinder dieselmotor. In 1987 kwam opvolger L60, maar door de planeconomie en het uitblijven van innovaties redde deze het niet na de val van de muur.
“Je voelt echt dat je in iets bijzonders rijdt,” zegt Pieter. “Geen moderne luxe, maar puur mechanisch en robuust. Een echte machine.”
Zelf zien?
Op zaterdag 12 juli 2025 kun je deze unieke IFA W50 van Pieter Idsardi bewonderen tijdens Oldtimer Treffen Dockum 2025. Het verhaal achter het voertuig, de indrukwekkende staat én de passie van de eigenaar maken het een absolute must-see.